Transakcje między państwami znajdującymi się na różnych kontynentach, były z sukcesem przeprowadzane już wieki temu. Obecnie jednak, dzięki rozwojowi techniki, prowadzenie międzykontynentalnych interesów jest prostsze niż kiedykolwiek.
Najbardziej powszechnym rodzajem umowy międzynarodowej jest transakcja handlowa. Import i eksport towarów stanowią podstawę funkcjonowania światowej gospodarki.
Handel towarami na skalę światową wiąże się z trudnym wyborem odpowiedniej drogi przewozu ładunku, a w dalszej kolejności również środków transportu zewnętrznego. Zależą one przede wszystkim od rodzaju przewożonego towaru, odległości między państwami oraz czasu potrzebnego na przewóz.
Najbardziej ekonomicznym i najatrakcyjniejszym cenowo środkiem transportu towarów wielkogabarytowych oraz wielotonowych jest fracht morski. Transport wodny odbywa się przy użyciu specjalnie dostosowanych statków towarowych, które możemy podzielić na drobnicowce, masowce i kontenerowce.
Kontenerowiec przewozi kontenery morskie. Dzięki dużej pojemności są one powszechnie stosowane do przechowywania towarów o masie wielu ton i objętości dziesiątek metrów sześciennych. Tego typu fracht przeważa na trasach międzykontynentalnych.
Polska należy do krajów prowadzących transakcje handlowe drogą morską. Import towarów z Chin do naszego kraju jest prowadzony na ogromną skalę. Kontenery z Chin przywożą do Polski najróżniejsze typy produktów, od odzieży i butów po zabawki i elektronikę. Napływ towarów z Azji do naszego kraju w ostatnich latach uległ wyraźnemu nasileniu.
Zanim kontenery z Chin dotrą do portu w Gdyni lub Gdańsku, przechodzą przez kilkuetapowy proces transportu – od podjęcia ładunku z magazynu oraz zrealizowania czynności związanych ze spedycją, poprzez transport morski frachtowcem z Chin, aż po odprawę celną w porcie docelowym.
Towar, zależnie od rodzaju, przechowywany jest w pojemniku odpowiedniego typu. Wyróżniamy trzy warianty kontenerów morskich ? uniwersalny, specjalistyczny i chłodniczy. Kontenery mogą przechowywać także towary niebezpieczne IMO Class, ładunki ponadgabarytowe i ponadnormatywne.
Transport ładunku w kontenerze morskim jest gwarancją bezpieczeństwa. Pojemniki są niezwykle wytrzymałe i odporne na wgniecenia. Jest to ważne szczególnie przy produktach o delikatnej strukturze.